Hoe luister jij naar je collega’s of medewerkers? En naar je partner of kinderen?
Wees eens eerlijk… Stel jij open vragen (hoe, wat, wie, waar etc.) of gesloten vragen waarin je de oplossing al aandraagt? We zijn vaak geneigd iemand gerust te stellen: ‘het komt vast goed’, maar voelt die ander zich dan serieus genomen? Of, en die vind ik persoonlijk heel storend, we luisteren om antwoord te kunnen geven. En beginnen zelf een verhaal af te steken.
‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’, is en blijft een ijzersterk principe. Wanneer het je als leidinggevende of partner lukt om dit toe te passen, voelt de ander zich gezien en gehoord. Het kost op het moment zelf even tijd, maar levert zo veel op!
Dit artikel van mt.nl gaat erover hoe belabberd veel leidinggevenden eigenlijk luisteren. Terwijl je als leidinggevende enorm belangrijk bent in het werkplezier van je medewerkers, zo niet het belangrijkst als het gaat om het opzeggen van je baan of blijven.
Is er bij jou nog ruimte voor verbetering? Laat het weten door een reactie achter te laten, of mij een mail te sturen.